Krakowskie Zaduszki Jazzowe w Chicago

0
376

zaduszki - post card - polish (1)W jazzie, jak w żadnej innej muzyce, jest owo wzniosłe uczucie swingu, które dodaje ci skrzydeł, i masz wrażenie, jakbyś podrywał się do lotu, wyzwalając się od siły ciążenia”  Adam Makowicz

 Muzyka jazzowa jest obecna w Polsce od ponad półwiecza. Ten gatunek muzyki rozwija się w takich miastach jak Krakow, Warszawa, Poznań i wielu innych. Nie jest zatem niespodzianką, że Chicago, z jego ogromną Polonią nawiązuje do imprez Jazzowych w ,,starym” kraju – ma to miejsce m.in. w trakcie corocznego All Souls’ Day Polish Jazz Festival, który odbywa się w Chopin Theatre.

All Souls’ jest zainspirowany krakowskimi Zaduszkami Jazzowymi, stąd jego nastrój i brzmienia są nieporównywalne z innymi imprezami jazzowymi, jakie odbywają się w Chicago. Publiczność tłoczy się w Chopin Theatre, spotyka się w foyer i na korytarzach, raczy się w trakcie wieczoru polskimi specjałami i delektuje jazzem zanurzonym w polskiej kulturze.

 Przed nami kolejna magiczna noc w Chopin Theatre – poniedziałek, 9 listopada – uczta dla fanów jazzowania. W tym roku, z okazji 17 już Zaduszek Jazzowych w Chicago wystąpi kilka prezentujących odmienne style jazzu, formacji muzycznych.

IMG_9168 Czy chcemy, czy nie, nadeszła jesień. Chyba trochę szybciej niż w ubiegłych latach, ale nadeszła. Ciepłym wieczorom i porankom mówimy już: do następnego roku, a sami wpadamy w zadumę nad przemijaniem czasu. Liście drzew, dopiero pulsujące zielenią, poddają się podmuchom wiatru i odlatują donikąd. Przyroda powoli usypia i szykuje się do długiej zimy. Ludzie korzystają z ostatnich promieni słońca, aby pójść na cmentarze, oczyścić z żółtych liści groby bliskich i pomyśleć o tych, co odeszli. Cóż, taka kolej rzeczy.

W melancholijną pustkę przemijania weszli ponad pół wieku temu krakowscy jazzmeni, przyjmując jedyną chyba na świecie formułę obchodów święta zmarłych: wypominki, wspominki czy też zaduszki… na jazzowo.

Monotonny, spokojny głos lektora w kościele oo. Dominikanów przerywany jest co chwilę wibrującym dźwiękiem trąbek i saksofonów, popartych delikatnymi uderzeniami w czynele perkusji czy struny kontrabasów. Dźwięk ten przenosi się na ulice krakowskiego Rynku, aby za chwilę zadomowić się na dobre w filharmonii, w pobliskich piwnicach, takich jak „Piwnica pod Baranami”, klub „U Muniaka” czy majestatyczna kaplica św. Kingi w Wieliczce. W tych dniach Kraków świętuje swoje jedyne i unikalne na ziemskiej kuli „Zaduszki Jazzowe”.

 

Muzyka nie tylko daje nam ukojenie i dostarcza rozrywki. Jest czymś więcej. Można poznać człowieka po muzyce jakiej słucha”. Paulo Coelho, “Czarownica z Portobello”.

 

Od 17 już lat atmosferę tego najstarszego w Europie, a może nawet na świecie, festiwalu możemy przeżywać z daleka od ojczyzny, w Chicago.

Miejscowa edycja krakowskiego festiwalu z roku na rok rozrasta się i przybiera nowe brzmienia. Tegoroczny festiwal już w poniedziałkowy wieczór 9 listopada w Chopin Theatre.

Marlene_0Zaczynając od skromnego jam-session kwartetu Marcina Januszkiewicza w 1999 roku do obecnego full size (może nawet oversize) festiwalu jazzowego, gdzie na dwóch scenach teatru przewija się ponad pięćdziesięciu muzyków w kilkunastu grupach i formacjach, grających jazz od stylu nowoorleańskiego do najbardziej wysublimowanej awangardy.

Ileż magicznych postaci przewinęło sie dotychczas na deskach Teatru Chopina: Olejniczak, Śmietana, Muniak, Styła, Laboratorium ze Stryszowskim, Ścierańskim i Grzywaczem, Eddie Henderson, Grażyna Auguścik, Zbigniew Namysłowski, Billy Neal czy wreszcie młode pokolenie: Kaczmarczyk i Sarnecki, którzy w tej chwili podbijają światowe sceny i światową publiczność.

Znamienity przekrój jazzu z Polski, wymieszany jak w kipiącym tyglu z nie mniej interesującą grupą miejscowych muzyków polonijnych: Pabian, Januszkiewicz, Iwańska, Wander, grających w międzynarodowych składach z muzykami od Brazylii do… Chorwacji.

Znany krytyk muzyczny Howard Reich z Chicago Tribune parokrotnie odwiedzał festiwal i dawał wyraz uznania dla tej imprezy na łamach swojej gazety, recenzując i rekomendując Zaduszki wśrod środowisk amerykańskich melomanów.

Rangę imprezy podnosi fakt objęcia jej honorowym patronatem przez Konsulat Generalny RP w Chicago. („Projekt jest współfinansowany w ramach funduszy polonijnych Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej”) 

 

Informacje i bilety na stronie www.zaduszkijazzowe.com

Festiwal cieszy się wielką popularnością, wśród polonijnych, jak i amerykańskich fanów tej muzyki.
W tym roku, już 17 raz z rzędu, powtarzając sukces z poprzednich lat zaprosiliśmy wiele znamienitych gwiazd i nowych talentów, do spędzenia wyjątkowego poniedziałkowego wieczoru 9 listopada, podczas wspólnego muzykowania:

 

 

 JerryGoodman_

JerryGoodman_

JERRY GOODMANAmerykański wirtuoz elektrycznych skrzypiec z Chicago. Jeden z najwybitniejszych rockowych i jazz-rockowych skrzypków na świecie. (The FLOCK, MAHAVISHNU ORCHESTRA)

Jego kariera zaczęła się w zespole The Flock, w muzyce, którego elektryczne skrzypce Goodmana stały się najbardziej charakterystycznym elementem. Goodman grał w The Flock do 1970 W 1971. John McLaughlin zaprosił go do nagrania płyty My Goal’s Beyond. W następstwie tego kontaktu Goodman wszedł w skład tworzonej przez McLaughlina grupy The Mahavishnu Orchestra, uczestnicząc w nagraniu trzech pierwszych płyt tej grupy.

Po rozpadzie pierwszego składu The Mahavishnu Orchestra, Goodman wraz z Janem Hammerem nagrali osobno płytę Like children w 1975.

W połowie lat 80. Goodman nagrał trzy firmowane jego nazwiskiem płyty w duchu muzyki New Age On the Future of Aviation, Ariel i It’s Alive.

W latach 90. dołączył do jazzrockowej grupy Dixie Dregs. Aktualnie nagrywa i występuje muzykami, takimi jak Derek Sherinian, Gary Husband, czy grupa Hectic Watermelon.

 

ADAM CZERWINSKI – Jazzowy perkusista, kompozytor i aranżer.

Adam Czerwiński ukończył Szkołę Muzyczną II stopnia w Gdańsku-Wrzeszczu. Grał w zespole “Big Band Gdańsk”, “Zu-Zu”, “New Coast”, “D-Box”, „Joung Power”, “New Presentation”, a także z Janem Ptaszynem Wróblewskim i Zbigniewem Namysłowskim.

W 1993 roku rozpoczął wieloletnią współpracę z Jarosławem Śmietaną, zagrali razem setki koncertów na całym świecie i nagrali kilkanaście płyt. Współpracował także z Lee Konitzem, Eddie Hendersonem, Larry Koonzem, Harvie Swartzem, Cameronem Brownem, Jean Poul Bourellim, Bennie Wallacem i Jamesem Newtonem. Koncertował w większości krajów Europy, USA, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Japonii, Libanie, Dubaju i Kuwejcie. Jest aktywny na polu edukacji jazzowej i twórcą festiwalu „Jazz w lesie”. Ostatnie lata to współpraca z Nigelem Kennedym. Gra w kilku projektach: „Nigel Kennedy and Friends”, „Bach meets Miles Davies”, „Autumn Suite” i „The Jimi Hendrix Experience”. Zagrali razem w Hamburgu, Berlinie, Mediolanie i Londynie.

AGNIESZKA IWANSKA & UroSoule – wokalistka, autorka tekstów oraz kompozytorka.

Od ponad 10 lat mieszka i koncertuje w Stanach Zjednoczonych. Jest absolwentka Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. W Polsce pracowała jako solistka, jak również muzyk sesyjny.  Agnieszka jest laureatka oraz finalistka kilku konkursów jazzowych – m.in Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze, Spotkania Wokalistów Jazzowych w Zamościu, Bielska Zadymka Jazzowa. W 2001 roku wraz zespołem Bieszczadersi wystąpiła podczas koncertu Debiuty na Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu.

poster FINAL-finalKariera Agnieszki w Stanach rozwija się w piorunującym tempie. Została nazwana “the voice of promise” przez krytyka jazzowego Howard Reich’a pracującego dla Chicago Tribune. Brad Walseth z WNUA-FM porównał styl Agnieszki do Basi Trzetrzelewskiej i Astrud Gilberto. Wokalistka dwukrotnie otrzymała nagrodę Polonus w kategorii Artysta Roku. W 2009 roku okazał się debiutancki album Agnieszki zatytułowany “All That I Am” zawierający autorski materiał. Płyta została gorąco przyjęta przez krytyków muzycznych i szturmem zdobyła “playlisty” ponad 110 amerykańskich rozgłośni radiowych (w tym największej globalnej platformy internetowej Smoothjazz.com), utrzymując się na 38. miejscu na prestiżowej amerykańskiej liście Smooth Jazz Top 50 przez 15 tygodni. Agnieszka Iwańska, jako pierwsza Polka, zaśpiewała Polski i Amerykański Hymn dla 40-tysięcznej publiczności przed meczem drużyny baseballowej Cubs, na Stadionie Wrigley Field w Chicago. Regularnie koncertuje w amerykańskich klubach i na festiwalach.

 

UroSoule to projekt muzyczny skupiający czołowych amerykańskich muzyków i producentów. Trzon projektu tworzą pochodząca z Polski Agnieszka Iwańska oraz amerykański producent Paul Scherer. UroSoule to niebanalne, ale przystępne dla słuchacza własne kompozycje utrzymane w klimacie modern jazz/pop.  Najnowsza płyta “Colors” została wydana w Stanach Zjednoczonych w czerwcu 2013. Producent Paul Scherer zaprosił do udziału w nagraniach świetnych amerykańskich muzyków sesyjnych, których gra wyjątkowo uzupełnia zmysłową barwę głosu Agnieszki. Miksu płyty dokonał wielokrotnie nominowany do Grammy inżynier dźwięku i producent Craig Bauer (Kanye West, Justin Timberlake, Lupe Fiasco). Masteringiem zajął się Steve Hall (Madonna, Bobby Brown, Earth Wind and Fire, Chick Correa) Album “Colors” otrzymuje wspaniale recenzje od krytyków muzycznych na całym świecie.

 

ANDREAS KAPSALISgeniusz gitary akustycznej, kompozytor.

Andreas używa stylu taping – gra na gryfie jak na pianinie, a pudło gitary służy mu jako instrument perkusyjny. Za unikatowość swojego stylu jak i za oryginalne kompozycje Andreas został nagrodzony Stypendium Sundance Institute, które w ciągu roku otrzymuje jedynie 6 osób z całego świata. Jest w dużej mierze innowatorem swojego stylu, który czyni go wyjątkowym. Dave Brubeck – amerykański jazzman, kompozytor i pianista powiedział: „Jestem pod wrażeniem, że Andreas może odtworzyć na gitarze to, co napisałem na pianino. To wspaniałe i niesamowite słyszeć moją oryginalną kompozycję wykonywaną przez tak niezwykłego instrumentalistę.” Andreas wraz ze swoimi projektami nagrał 8 płyt, skomponował muzykę do filmu, a teraz zbiera materiał na solowy krążek. Usłyszawszy o niezwykłych zdolnościach Andreasa, na jego koncert przybył sam Stanley Jordan, który po wysłuchaniu tego niecodziennego widowiska nie mógł wyjść z podziwu dla jego technicznych i twórczych możliwości. Koncertując po świecie, w tym także w Europie pragnie podzielić się swym unikatowym talentem doświadczeniem.

 

Luke Malewicz
Luke Malewicz

LUKE MALEWICZ & Heritage Quartet – jeden z najbardziej wyróżniających się puzonistów w Chicago.

Luke przynosi energię do grupy Heritage Quartet.  Przedstawiając najlepszych muzyków w Chicago – trębacz Chad McCullough, basista Patrick Mulcahy, i Jon Deitemyer na perkusji – kwartet prowadzi słuchacza w podróż oryginalnych kompozycji, jak również aranżacji tradycyjnych polskich pieśni ludowych.  Na żywo, ten dynamiczny zespól prezentuje niezwykłą grę, współpracując ze sobą w różnych kombinacjach od wielu lat.  To tutaj Malewicz zaskakuje pasją i geniuszem twórczym, pokazując nie tylko jego skuteczność, jako lider, ale także jego wirtuozerię powodując, że puzonista legenda Luis Bonilla, powiedział: „On nie tylko kontynuuje szacunek dla tradycji; ale szczerze mówiąc, jestem absolutnie zaskoczony jego wrażliwością w poszukiwaniu nowych wyzwań.”

„Luke Malewicz znaczący, młody puzonista, kompozytor i lider zespołu, który stał się wybitnym muzykiem na dzisiejszej scenie jazzowej. Jego najnowszy projekt Heritage Quartet prezentuje europejski wpływ współczesnego jazzu i Malewicza własną, twórczą adaptację polskiej muzyki ludowej.  Każdy słuchacz znajdzie coś dla siebie: głębokie i proste struktury melodyczne: rzadkie, nowoczesne rozwiązania, które rzucają wyzwanie kwartetowi; i daleko idące, wysoko zaawansowane solowe improwizacje.” – Downbeat Magazine

„Silna osobowość i określony sens wizji promieniuje przez Łukasza nowy kwartet. Usuwanie akordowego elementu w każdym zespole jest ryzykowne, ale Malewicz tka te tradycyjne melodie Bloku Wschodniego w sposób, który pozwala na łatwy przepływ muzyki jazzowej.”  AllAboutJazz.com

 

GORAN IVANOVIC TRIO

Urodzony w Chorwacji jako syn Serba i bośniackiej Chorwatki, mieszka w USA i zwiedza świat rozprzestrzeniając swoją muzykę. Tak szeroka perspektywa świata i brak granic mają duże znaczenie dla artysty, co usłyszeć możemy w jego utworach. Prawdziwie brzmiące nuty bałkańskiej twórczości połączone z flamenco, muzyką latynoamerykańską oraz elementami jazzu i bluesa. W trakcie gdy muzyk kształcił się w Mozarteum w Salzburgu (u boku takich mistrzów jak Elliot Fisk i Joaquin Clerch), jego rodzina pozbawiona została domu i wydalona do Stanów Zjednoczonych. Serce Ivanovica jednak nadal silnie związane z ojczyzną postanowiło pokazać całemu światu oddanie tradycji i kulturze nakazując umysłowi wplatanie ojczyctych ludowych dźwięków w utwory. Magazyn Guitar Player jego twórczość opisuje jako bezwstydnie piękną muzykę, która jest urzekająco melodyjna i filmowa, a także wyrafinowana technicznie oraz kompozycyjnie. W 2013 roku amerykański magazyn Acoustic Guitar uhonorował jego płytę nagraną wraz z Andreasem Kapsalisem tytułem „Najlepszy Album Roku”. Występował i nagrywał z Eastern Block,The Goran Ivanovic Group i Fareedem Haque. Pełnił również rolę nauczyciela jako gość artystyczny na Princeton Carnegie Mellon Cornell i wielu innych znanych uniwersytetach. Obecnie Goran Ivanovic realizuje projekty takie jak Eastern Blok, Grażyna Auguścik Orchestra, Goran & Fareed Haque oraz Goran & Andreas Kapsalis. Wystapi w trio: Goran Ivanovic – gitara, Matt Ulery – bas, Peter Tashjian – perkusja

 

wierba2 (1)– MICHAL WIERBA – pianista, kompozytor, aranżer, producent.

Według krytyków czołowy przedstawiciel mainstreamowego jazzu młodego pokolenia. Publiczność ceni go za improwizacje i rozpoznawalny styl gry.

Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku lat 17, by już po dwóch latach studiować na Akademii Muzycznej w Katowicach pod kierunkiem prof. Wojciecha Niedzieli, a w 2008 roku triumfować na Bielskiej Zadymce Jazzowej, gdzie miał okazję występować przed najważniejszym zespołem jazzowym lat 2000’- Wayne Shorter Quartet.

Pianista idzie za ciosem i nagrywa swoją debiutancką płytę BLACKJACK- concept album zawierający autorskie kompozycje lidera.

W 2008 roku artysta sformował WIERBA & SCHMIDT QUINTET, który zdobył nagrody niemal na wszystkich znaczących festiwalach w Polsce i nagrał cztery albumy wysoko oceniane przez prasę jazzową.

W roku 2010 zespół triumfował na GETXO JAZZ FESTIVAL w Hiszpanii i zdobył drugą nagrodę na festiwalu w Hoeilaart.

W roku 2011 artysta otrzymał dyplom z wyróżnieniem na Akademii Muzycznej w Katowicach, a grupa Wierba&Schmidt Quintet została nominowana do nagrody Gwarancje Kultury za rok 2010. TVP KULTURA transmitowała koncert artysty z gościnnym udziałem saksofonisty Piotra Barona.

Od 2013 roku artysta występuje z zespołem Michał Wierba Doppelganger Project- eklektyczną formacją z fortepianem jako instrumentem wiodącym i rozbudowaną sekcją instrumentów perkusyjnych, penetrującą pogranicze jazzu i world music. W 2014 ukazał się album zespołu pod tytułem „Orange Sky”.

Michał Wierba wielokrotnie występował na antenie Radiowej Trojki. Ostatni występ, nagrany z udziałem wybitnego saksofonisty Macieja Sikały i grupy Doppelganger Project, ukaże się w formie albumu live nakładem wydawnictwa ForTune w 2016 roku.

Artysta nie ustaje w poszukiwaniach i formuje nowe trio z Szymonem Piotrowskim i Aleksandrem Hoholmem. Album nad którym obecnie pracują będzie podstawą pracy doktorskiej Michała Wierby na Akademii Muzycznej w Krakowie.

„Płyta Orange Sky stanowi kolejny odważny krok w w twórczej działalności Michała Wierby, wyraźnie odbiegający od dotychczasowych osiągnięć młodego artysty w kierunku romantyzmu z pogranicza word music i jazzu, eklektycznych zabiegów oraz dekonstrukcji tego z ówcześnie budował.” (JAZZ FORUM)

 

„Michał Wierba – były młody gniewny tradycjonalista, wyzwolone dziecko. Nade wszystko stawia wolność, samoświadomość, samorealizację i uczciwość. Patrzy prosto w oczy i starannie dobiera słowa. Dużo mówi o podświadomości i swoim alter ego, które odpowiada za kreatywność, ale jest wyjątkowo świadomy swojego udziału w muzycznym procesie. Nie ma kompleksów. Uważa, że europejski jazz jest teraz ciekawszy od amerykańskiego i nie jest to arogancja, ale odświeżająca pewność siebie nowego pokolenia, które, jak ciągle powtarza, tradycję zna, ale nie musi się jej kłaniać.” (JAZZPRESS)

 

„Pianista kompletnie mnie zaskoczył i to jaką muzyką! Ten jazz jest lekki jak piórko, czerpie ze wszystkich możliwych źródeł, z których szczególnie bliskim mojemu sercu są Jamalowskie igry z rytmami karaibskimi. Ale tak to wszystko jakoś Wierba pomieszał, wymieszał, zmieszał i wstrząsnął, że jest to jego własne i  porywające.” (Polish Jazz Blogspot-„Ahmad Wierba i prztyczek w nos Jazz Forum”)

 

– Szymon Piotrowski – perkusista, producent, realizator dźwięku, gitarzysta.

Absolwent AGH w Krakowie i studiów podyplomowych Music Production and Recording na Uniwersytecie w Stavanger (Norwegia). Od 2007 roku prowadzi własne studio- Psychosound i organizuje krakowski festiwal PsychoFest.

Jako perkusista Szymon występował z ponad 40 artystami z Polski, UK, Norwegii i Kanady m.in. QuadroSusanna (PL), Annalie Wilson (UK), Stina Kielstad (NOR) Hambawenah (PL), Transfusion (PL), QuadroSusanna (PL), DJ Krime (Red Bull Academy).

Szymon pracował jako inżynier dźwięku z artystami z całego świata m.in. Stavanger Symphony Orchestra (NOR), Esbjörn Svensson Trio (SWE), Eva Bjerga (NOR), Minor Normal (CA), Stein Inge Breakhus (NOR), Paulo Fresu (IT), Pedja Muzijevic (USA), Claire Chase (USA).

W 2014 roku artysta otrzymał Grand Prix na konkursie Audio Engineering Society’s Student Recording Competitionw Berlinie.

Entuzjasta otwartego i nowoczesnego brzmienia, Szymon zajmuje się wieloma gatunkami muzyki od jazzu i folku, po hip-hop i metal.

 

– Marlene Rosenberg  – bass

Jest jedną z najbardziej utalentowanych i wszechstronnych basistów na współczesnej scenie jazzowej. Występowała w Stanach Zjednoczonych, Europie, Ameryce Łacińskiej i Japonii, mając okazję występować z takimi muzykami jak: Kenny Barron, Frank Foster, Stan Getz, Albert “Tootie” Health, Joe Henderson, Marian McPartland, Cedar Walton, Wallace Roney, David “Fathead” Newman, Monty Alexander, Kevin Mahogony, Frank Morgan Frank Wess, Joe Williams and Nancy Wilson.

 

– Caroline and The Priority featuring Caroline Baran – Czlonkowie zespolu Xazz kilka tygodni temu postanowili polaczyc swoje muzyczne doswiadczenia razem z Caroline Baran z zespolu Profusion i stworzyli razem nowy zespol. Powstala nazwa ” Caroline and The Priority”. Sa to mlodzi muzycy z wielkim optymizmem, radoscia i checia grania coraz to lepiej i coraz to lepsza, bardziej wartosciowa muzyke. Sa teraz na etapie tworzenia swoich orginalnych piosenek. Muzyke stawiaja na pierwszym miejscu. To wszystko kaze nam z nadzieja i optymizmem patrzec w ich muzyczna przyszlosc.

Caroline Baran and Daniel Jonak  urodzili sie w Chicago. Sa pierwszymi polskimi obywatelami USA, ktorzy wystartowali w propozycjach do Listy Przebojow Polish Czart w UK i Irlandii a ich debiut zakonczyl sie zwyciestwem z piosenka “Creep”

 

Pahl Jazz Quartet – jest nowo powstałą grupą grającą jazz nowoczesny. Grupę tworzą Lara Driscoll na piano, Mike Harmon na kontrabas, Peter Manheim na perkusji, i Pascal Pahl; wokal i trąbka. Pascal spotkał tych muzyków kiedy śpiewał z grupa wokalny jazz w szkole Elk Grove High School. Lara, Mike, i Peter są absolwentami wyższych szkół muzycznych w klasie jazzu. Pascal rozpoczął studia w Jacobs School of Music przy Indiana University w klasie Jazz Voice i Recording Arts. Grupa zadebiutowała w tym składzie dnia 17 lipca br. jako Pahl Jazz Quartet w Art Gallery Kafe. Grupa jest bardzo podekscytowana swoim występem w Teatrze Chopina na Zadluszkach Jazzowych.

 

Ludomir Marcin Januszkiewicz (Chicago Coalition) and Frieda Lee

 

i inni…
… W sumie ponad 50-ciu muzykow w Chopin Theatre, na dwóch scenach równocześnie od 7:00 p.m. do wczesnego rana!

Informacje i bilety na stronie www.zaduszkijazzowe.com

Darmowy parking przy kościele Świętej Trójcy.
Przed nami kolejna cudowna jazzowa noc. Uczyńcie ją magiczną, tak jak co roku w Krakowie…..

 

 

Skomentuj

Prosze wpisz komentarz!
Wpisz Imie: