Sztuka teatralna o Holocauście, grana w Santa Monica, sprowokowała konflikt z nowymi prawicowymi władzami Polski

0
519

atukASztuka “Prawy, lewy na obcasie ” opowiada historię powojennej Polski z perspektywy butów Magdy Goebbels, które były wykonane ze skór ofiar Holokaustu. Producenci twierdzą, że polski konsulat w Los Angeles wycofał się ze słownej umowy, że będzie wspierał tę sztukę.

Gdy Armia Czerwona zdobyła Berlin pod koniec II wojny światowej hitlerowski minister propagandy Joseph Goebbels i jego żona Magda otruli sześcioro swoich dzieci i popełnili samobójstwo. Tej uroczej pary, dla której Adolf Hitler czasami grał rolę doradcy małżeńskiego, już nie ma, ale buty Magdy pozostały – para czarnych pantofli na wysokich obcasach, wykonana ze skór ofiar Auschwitz. Dzisiaj mogą one być gdziekolwiek, ale w przenośni są one w Bergamot Station w Santa Monica w teatrze City Garage, który w piątek zainauguruje eksperymentalna sztukę “Prawy, lewy na obcasie” (będzie grana do 14 sierpnia),  która rozpatruje historię powojennej Polski z punktu widzenia tej pary butów.

Teatr City Garage, prowadzony przez małżeństwo Frederique Michel i Charles Duncombe, znany jest z inscenizacji sztuk teatralnych  zaangażowanych politycznie, takich jak “Prawy, lewy na obcasie,” polskiego dramatopisarza Sebastiana Majewskiego, która była dobrze przyjęta w jego ojczyźnie trzy lata temu. Ale wszystko się w Polsce zmieniło od czasu ostatnich wyborów październikowych, które wygrała prawicowa partia Prawo i Sprawiedliwość.

W rzeczywistości, Konsulat Polski w Los Angeles, dawniej zwolennik City Garage, wycofał się z zaangażowania się w nowa produkcję.

“Żona lekarza zawsze nosi nylony,” powiedziały Lindsay Plake i Alexa Yeames    podczas próby w ostatnim tygodniu. Obydwie aktorki nosiły dopasowane czerwone sukienki i truskawkowe włosy. Na nogach miały buty Magdy. Jedna aktorka reprezentuje prawicę, druga lewicę, tak jak para pantofli na wysokich obcasach, która  podróżowała od jednego właściciela do drugiego w ciągu dziesięcioleci.

“Narracja Butów zaczyna się w bardzo naiwny sposób, nie zważając na perspektywę Holokaustu i powojennej Polski, jak gdyby były bez winy, nie do końca świadome ich współudziału w czymkolwiek. To bardzo powszechna postawa w tej chwili w Polsce “, wyjaśnia Duncombe. W pewnym momencie w czasie gry, żona lekarza jest pogrążona w modlitwie, jej sumienie jest obciążone pamięcią o wydaniu żydowskiej przyjaciółki w zamian za czekoladę. Podobnego przestępstwa dokonała w czasach sowieckiego reżimu, a później w czasie strajku robotników w latach 1980 i ’90-ych.

“Występowała wtedy również zdrada współpracowników,” dodaje Duncombe. “Jest to bardzo trudny okres w czasach komunistycznego reżimu, gdy lojalność była podzielona. Wreszcie czas po Solidarności, kiedy wielu wierzyło, że są liderami Solidarności, a później okazało się, że byli tajnymi współpracownikami – nowy rząd nie chce promować lub poprzeć niczego co reprezentuje ten punkt widzenia “.

Od zeszłorocznych wyborów w Polsce, nominalna premier Beata Szydło została odsunięta na bok przez płomiennego lidera PiS Jarosława Kaczyńskiego, nacjonalistę, który wsadza nos do Unii Europejskiej, rozsiewa retorykę anty-imigracyjna, a w pierwszych czterech miesiącach zagęścił atmosferę poprzez wprowadzenie zmian do Trybunału Konstytucyjnego, służb urzędniczych, radiofonii i telewizji publicznej.

“Jednym z powodów, dla których chcieliśmy wystawić tę sztukę jest to po części, prawdziwie przerażający wzrost reakcyjnej prawicy w całej Europie i na pewno również w tym kraju. Jest to kolejna wersja nacjonalizmu,  idea ksenofobii, próbująca wybielić historię, próbująca cofnąć czas, to ostry nacjonalizm dążący do pozbycia się obcych “, mówi Duncombe. “To są bardzo niebezpieczne siły w Europie, ale co jest bardzo niepokojące, widzimy również podobne tendencje tutaj.”

Stosunkowo niedawno mianowano w Los Angeles polskiego konsula d/s kultury, nauki i edukacja Ignacego Żarskiego, który przybył tutaj latem ubiegłego roku jeszcze przed wyborami, które zmieniły jego kraj. Spotkał się z Duncombe i Michel po obejrzeniu sztuki Othello i Desdemona w teatrze City Garage i według Duncombe’a, był entuzjastą zaangażowania konsulatu we wspieranie  sztuki Prawy, lewy na obcasie, w postaci promocji i gali otwarcia. Tak było zanim zapoznał się z treścią sztuki.

“Nowy prawicowy rząd w Warszawie nie będzie zadowolony, jeśli będziemy wspierać tę sztukę,” miał według Duncombe’a powiedzieć Żarski. “My nie zgadzamy się z treścią spektaklu. Nie podoba nam się w jaki sposób powojenna Polska jest przedstawiana. ”

Żarski przedstawia ta dyskusję nieco inaczej. Pyta “Jak można wycofać się z czegoś, czego nigdy nie obiecywałem?”  “Jeszcze przed rozmową o tej sztuce domniemywano, że będziemy wspierać finansowo wszystkie produkcje, które są związane z Polska.” W czasie swojego krótkiego pobytu w Los Angeles Żarski  widział trzy sztuki w City Garage, które nie kwalifikowały się do udzielenia im wsparcia.Ignacy to bardzo miły facet i myślę, że jest sympatyczny we współpracy” mówi Duncombe o tym, co nazwał porozumieniem werbalnym. ” Nie winię go za jego oficjalne stanowisko. Jedynym wyjściem było zaprzeczać. Co ciekawe to właśnie duża część spektaklu mówi też o zaprzeczaniu historii, negowaniu rzeczywistości ludobójstwa, wyłączaniu się, rozgrzeszaniu z winy zbiorowej i indywidualnej. Jak na ironię, niektóre z tych samych rzeczy wychodzą tutaj na jaw.

Jordan Riefe

Sztuka teatralna o Holocauście, grana w Santa Monica, sprowokowała konflikt z nowymi prawicowymi władzami Polski

( Z angielskiego tłumaczył Jan Saski)

Tekst i Foto: http://www.hollywoodreporter.com/news/holocaust-drama-santa-monica-causes-907957

 

 

WordPress › Error

There has been a critical error on this website.

Learn more about troubleshooting WordPress.